Psychoterapia – co to takiego? Dla kogo jest?

Psychoterapia – co warto wiedzieć?

Wielu ludzi zapewne przynajmniej raz w swoim życiu zastanawiało się, czym właściwie jest psychoterapia i czy w ogóle ma prawo bytu. Z różnych stron słychać bowiem głosy, jakoby psychologia była pseudonauką, a depresja nie była chorobą, tylko próbą zwrócenia na siebie uwagi otoczenia. Jednakże jakkolwiek chcielibyśmy uczynić z tego problemu błahostkę, to niestety znaczne obniżenie nastroju utrzymujące się przez długi czas, odbierające chęć do życia i działania, staje się nową plagą w naszym świecie. W wielu społecznościach wciąż pokutuje przeświadczenie, że korzystanie z pomocy psychoterapeuty jest równoznaczne z problemami natury psychicznej i koniecznością poddania się leczeniu szpitalnemu. Jest to wyjątkowo mylny, a zarazem krzywdzący stereotyp, który powoduje, że wielu z nas nie sięga po niezbędną pomoc, pogłębiając tym samym swoje problemy.

Czym jest psychoterapia?

Psychoterapia to nic innego jak próba leczenia przy pomocy rozmowy. Wbrew obiegowej opinii nie polega ona na leżeniu na kozetce, ciągłym pocieszaniu pacjenta przez terapeutę, poszukiwaniu winnych jego problemów w najbliższym otoczeniu, czy zmuszaniu go do dostrzeżenia pozytywnych aspektów życia codziennego. Celem psychoterapii jest wzbudzenie w pacjencie świadomości bycia odpowiedzialnym za własne życie oraz ukazanie z innej perspektywy trudności, z jakimi się zmaga. Najogólniej rzecz ujmując psychoterapia ma za zadanie pomóc nam zrozumieć siebie i to, co bezpośrednio wpływa na nasze życie.

Kto może szukać pomocy u psychoterapeuty?

Czy potrafię poradzić sobie z tym problemem? A może potrzebuję rady specjalisty? Czy to już choroba, czy tylko jesienna chandra? Te i wiele podobnych pytań popychają ludzi do umówienia wizyty z terapeutą. Dla kogo właściwie jest psychoterapia? Tak naprawdę – dla każdego, kto czuje, że potrzebuje pomocy, że codzienność zaczyna wymykać się spod kontroli, zaczyna przytłaczać.

Dla przykładu, miasto Olsztyn oferuje pomoc terapeutyczną zarówno dla dzieci i młodzieży, jak też małżeństw i całych rodzin. Jednym z miejsc, w których taką pomoc można uzyskać, jest Instytut Psychoterapii Olsztyn, który oprócz wszystkich powyższych prowadzi też terapie indywidualne, podczas których pacjent spotyka się tylko z terapeutą, jak i grupowe, które pozwalają na spojrzenie na problemy w bezpośrednim kontakcie z innymi, przeżywającymi podobne trudności, osobami. Innym z takich miejsc jest Gabinet Psychoterapii Integratywnej, który specjalizuje się w leczeniu stanów lękowych, depresji i uzależnień. Nie są to jednak tylko działania z ramienia prywatnych instytucji.

W 2013 roku Rada Miasta Olsztyn uchwaliła Program Ochrony Zdrowia Psychicznego, którego celem jest udzielanie opieki zdrowotnej, zarówno długotrwałej jak i doraźnej, osobom z zaburzeniami psychicznymi. Ciekawe informacje dostępne są na stronie: https://osrodek-spotkanie.pl/psychoterapia-terapia-olsztyn/.

Nie bój się szukać pomocy

Jeśli czujesz, że codzienność Cię męczy, wstawanie rano z łóżka staje się co raz trudniejsze i nie odczuwasz już radości z jakichkolwiek czynności, nie zwlekaj – poszukaj pomocy u specjalisty. Korzystanie z pomocy psychoterapeuty w krajach wysoko rozwiniętych staje się czymś co raz bardziej naturalnym. Tempo życia, ilość spraw, które spoczywają na naszych barkach sprawia, że takie rzeczy jak kłopoty między małżonkami, partnerami, dziecięce problemy w szkole czy kryzysowa sytuacja, która znienacka pojawiła się w życiu urastają do niemożliwych do rozwiązania.

Aby nie pozwolić tym zdarzeniom zmarnować cennych dni naszego życia wystarczy poszukać wsparcia u kogoś, kto pomoże obiektywnie na nie spojrzeć, wskazać źródło tych problemów. Nie tylko Olsztyn może zaoferować taką pomoc – właściwie każde miasto i miasteczko dysponuje przynajmniej jednym ośrodkiem, w którym wsparcie terapeutyczne może zostać udzielone. Nie bój się szukać pomocy.


Psycholog – kiedy warto skorzystać z pomocy?

Jak odróżnić zwykłe obniżenie nastroju od depresji?

Bardzo często – zwłaszcza w okresie jesienno- zimowym uskarżamy się na przygnębienie, chandrę, apatię oraz ogólne obniżenie nastroju. Jeżeli taki stan się pojawi zarówno u nas, jak i kogoś bliskiego – nie należy od razu się martwić, jednak w sytuacji tej powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Zwykle stan przejściowej chandry dopada nas w okresach tak zwanego przesilenia, bądź też jest skutkiem natłoku obowiązków oraz braku wystarczającej ilości promieni słonecznych oraz związanym z tym niedoborem witaminy D w naszym organizmie.

Jeżeli jednak stan ten utrzymuje się u nas, lub u  kogoś z naszego najbliższego otoczenia powyżej dwóch tygodni, oraz dochodzą do niego także inne niepokojące objawy to powinniśmy traktować to jako sygnał alarmowy oraz powód, aby porozmawiać z psychologiem.

Read More